mandag 13. februar 2017

på terskelen til noe nytt

Det får bli en liten stemningsrapport fra godset som ukestart denne gangen. Det slo jo til med et fantastisk vær i helga, etter det fine snødrysset.

Et lite glimt fra min instagram-konto: @livslyst
(Trykk på bildet og du får se.)

Jeg opplever det intet mindre enn optimalt: Nybrøyta veier som snor seg så fint inn i terrenget. Natur på alle kanter, og ingen moderne eller forstyrrende elementer. Og stabbesteinene; de er jeg også så glad for. Ikke ble det bare tryggere her, men det ble også så fint. Selv når de er snødekte. 

Jeg må si det nesten kiler litt i magen å tusle rundt her på gården om dagen. Ja, sånn kiling som kommer med en skrekkblandet fryd. Det går vel opp for oss nå, mer og mer, at det er her vi skal bo. Dette stedet skal vi med årene forme slik vi ønsker å ha det. Merkelig nok får jeg assosiasjoner til barndommens sandkasse. Der vi konstruerte og lagde hele byer. Jeg får lyst å strekke armene ut og holde rundt alt sammen mens jeg sier "dette er mitt". Nå er det altså dette tunet vi skal forme. Det skal plantes, vi skal høste, spise av egne råvarer, våkne opp til den friske luften og stillheten hver dag, hente egg fra hønene, ha besøk av gode venner og familie og drikke vår kaffe utendørs... Snart starter det vi har drømt om og sett for oss så lenge. 

Med huset går det stadig fremover, og i det siste har jeg holdt på med mer maling. Veslestua og kjøkkenet har fått farger vi er fornøyd med, men nå gjenstår det å bestemme seg for resten. Jeg har holdt på i gangen og etter første strøk på en vegg, er jeg veldig i tvil. Jeg har tatt bilder og skal vise dere i neste innlegg. Det begynner dessuten å haste litt. Vi tenker at neste vinter, den skal vi møte her oppe. Det vil si at vi må få flyttet inn på gården mot sommeren. Alt kommer ikke til å være ferdig da, men vi håper og tror og mener at det skal kunne gå an å leve greit her. 

Det skal bli så godt å samle alt vårt jordiske gods her oppe. Dette er plassen vår, og her skal vi være. Håper den roen vil senke seg når vi endelig tar steget fullt ut. Det er spennende tider for en liten familie fra byen...! Siden ikke alle rom i huset vil være ferdig når vi flytter inn, må vi nok vaske ned og gjøre i stand gjesterom her oppe på stabburet igjen også. I de varme månedene er det helt supert å ligge. Tømmerveggene sørger for at det er svalt og godt når det er som varmest ute. Ja, det kan faktisk hende vi tar med oss dynene ut der selv. Om det blir for varmt i andre etasje hvor vi har tenkt å ha soverommene. 

Jammen går vi en spennende tid i møte. Målet nærmer seg. Det har gått mange år og vært en lang prosess for oss. Nå står vi på dørterskelen og kan snart tusle inn, og leve det livet vi har ønsket oss så lenge. 

4 kommentarer:

  1. Det ser helt fantastisk ut🌞 Følger dere med spenning og har gjort det lenge. Er en liten smule misunnelig, men har glede i å se hva dere får til☺ Hilsen Mona

    SvarSlett
  2. I love seeing the progress. And your little video of the snow made me feel like I am right there in Norway. I am excited to say that a visit to Norway is coming in May. Thank you for making my day special.
    Linda

    SvarSlett
  3. Kjempespennende! Masse lykke til! :-)

    SvarSlett
  4. Det er så vakkert hos dere :-) Gøy å følge prosessen!! Fortsatt masse lykke til!

    SvarSlett