onsdag 30. november 2016

et tilbakeblikk på turnélivet så langt

I dag tar jeg et lite tilbakeblikk på min reise med koftene. Dette var ikke noe jeg planla, eller så komme, da noen av mine arvede kofter snek seg med på interiørbildene her på bloggen. Det var hos folket nyskjerrigheten og interessen lå. Det var fra dem spørsmålene kom, og i dag kan vi se tilbake på en helt utrolig periode med en massiv interesse for kofter over det ganske land. Og selv om vi tar et tilbakeblikk i dag, er reisen på ingen måte over. Det klirrer fortsatt lystig i strikkepinner og de vakreste farger og mønsterkombinasjoner blir stadig til. Så ingen grunn til panikk. Vi skal kose oss med kofter i lange tider fremover! ;O)

I forbindelse med alt dette ble det altså slik at jeg har dratt rundt i landet vårt og fortalt nettopp historien om "Den store koftejakten" - som jeg valgte å kalle det da jeg i 2012 begynte å jakte på gamle mønster med leserne mine her på LivsLyst. Og her får dere et lite glimt av hva det har inneholdt og gitt meg. Det er vanskelig å oppsummere, men om jeg prøver vil jeg si at jeg for hvert arrangement har dratt hjem med mer energi enn da jeg kom. Dette har vært så moro! Og som sagt, ingenting er over. For som jeg skriver inne på informasjonssiden om foredraget: 


Men la oss ta en liten titt: 
Venstre: Fullt hus på Stord bibliotek. Så fullt at de i flere omganger måtte ta inn stabler med ekstrastoler. Dette var siste kvelden på en lenger reise på Vestlandet. Det ble en avslutning jeg sent vil glemme! Tenk at kofter kan engasjere så mange. (Fotocredit @krithork)

Høyre: "Den store koftejakten" til Egmonthuset i Oslo. Magasinet Familien arrangerte strikkehelg med blant annet spennende forelesere som Nina Granlund Sæther og Arne & Carlos. Koftene ble hengt opp i trappsatsen mellom alle tilhørerne, og på storskjerm viste vi bilder.  (Fotocredit @selsnaepa)

Venstre: Så utrolig mange hyggelige steder jeg har vært, og så mange fine mennesker jeg har truffet. I Larvik holdt Husflidslaget hus i det råeste bygget. En gammel fabrikk var tilrettelagt for strikkeentusiaster og folk med fokus på tradisjoner. Legg merke til døra i den blå veggen. Her har det sikkert vært en stor åpning tidligere. Veldig sjarmerende løsning som ikke har noe med kofter å gjøre, men som en husinteressert likevel legger merke til ;O) 

Høyre: Noen kvelder husker man godt. Veldig godt. Dette er @bankplassen - en "gørrkoselig kaffebar og gavebutikk på Brokelandsheia" - for å si det slik det står på instagramkontoen deres. Herlig! Det er nemlig helt sant. Denne kvelden dukket det opp så mange kofteinteresserte at vi sprengte lokalet, og folk satt på alt fra klappstoler til små krakker som driverne såvidt klarte å oppdrive. Her fant jeg også inspirasjon til flere kofter og fargekombinasjoner vi tok med i Kofteboken 2. 

Venstre: Salg av bøker og en liten hilsen på veien blir det til den som ønsker. Jeg har stort sett holdt meg til én tekst jeg skriver ned i alle bøkene. "Håper du får stor glede og nytte av Kofteboken. Varm hilsen fra Liv Sandvik Jakobsen." Burde vel bare ha skrevet navnet mitt i full fart, men denne vesle teksten kommer litt fra hjertet skjønner dere. Vi som står bak disse bøkene ønsker virkelig at de skal være både til nytte (slik at du faktisk kan strikke deg noen kofter) og glede (du skal kunne kose deg med bildene og lese de små historiene.) Det er helt vilt å tenke på, og nå skryter jeg vel i vei, men folk har stått i lange køer for å skaffe seg et eksemplar eller to av koftebøkene. Og så må jeg nevne den "varme hilsenen" til slutt. Dobbelbetydning her altså: Varm som i kjærlig, men også varm som i litt svett. Hihi. En kan bli litt varm i toppen av en slik fremføring med kofte på i all slags inneklima både sommer og vinter. (Fotocredit @monavestpaasveen)

Høyre: Små og store saler har vært fylt opp av et kofteinteressert og strikkende publikum. For klart det er helt på sin plass med strikketøy slike kvelder! Vi klarer da å gjøre mer enn én ting om gangen ;O) Her fra Lier Kulturscene. (Fotocredit @heidadel)

Venstre: Som regel henger koftene på vegger eller stativ, eller på bord i passe høyde under mine foredrag, men av og til er det jo stas og få dem til å vandre rundt på levende modeller. I samarbeid med Fretex (i Skien) arrangerte vi motevisning med koftene våre sammen med klær fra butikken. Det ble nok en skikkelig koselig kveld det! (Fotocredit: @fretexskien) 

Høyre: Etter foredraget kan folk ta en nærmere titt på koftene, kjenne på kvaliteter og gjerne prøve. Jeg sitter da som regel og signerer bøker, men får også etterhvert tid til å tusle rundt og prate med folk. I denne sammenhengen har jeg hatt så utrolig mange hyggelige samtaler, truffet på gamle kjente som dukker opp i salen og hørt så mange fine historier om publikums kofter. Her er jeg på Fevik.

For en reise det har vært. Jeg må faktisk klype meg litt i armen. Dette er jo bare et lite utdrag. Tenk at denne gamle tradisjonen med kofter engasjerer så mange. Det er intet annet enn fantastisk gøy!

*HER finner du mer informasjon om "Den store koftejakten" - hvordan det hele startet og hva det førte til.

5 kommentarer:

  1. Bildet fra Froland er fra Fevik😊Hilsen margrethe refstie

    SvarSlett
    Svar
    1. Javisst! Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det. Det er nå rettet ;O)

      Slett
  2. These are so lovely! I cannot get the books in my country and cannot find a way to get it... so until I can, I appreciate your sharing these lovely items here! <3

    SvarSlett
  3. Hi from Canada! is there any word of this book being translated into English yet? I love your sweaters and would love to knit some! we don't have many books on sweaters like these.

    SvarSlett
  4. Love the sweater you are wearing in the photo of you in the snow. BEAUTIFUL!!!

    Linda

    SvarSlett