torsdag 27. oktober 2016

trygt og fint med stabbesteiner

Nå må vi ta en liten tur opp på gården sammen. Her skjer det nemlig noe nytt stort sett hver dag, og vi rykker stadig fremover mot å kunne flytte inn. Utenfor skjer det også saker og ting, og det er hit jeg vil nå. Til det som skjer på utsiden. Så lover jeg å ta dere med inn en tur snart også... 

Dette er veien vår opp til gården. Se så fin den er i høstlandskapet! Når jeg ser dette, glemmer jeg litt at veien både er lang, svingete og bratt... Uansett: Dere skimter "Auto`n" til Lille til venstre i bildet, og nokså i midten ser dere en strømstolpe som etterhvert skal bort. Og så ser dere noen store stabbesteiner. Og det er det som er sakens kjerne i dag.  

Jeg nevnte jo at veien er både svingete og bratt noen steder, og vi har snakket om å sikre den på de mest utsatte stedene. Vi har tenkt på flere løsninger. Trepåler, jernrekker og stein blant annet. I forbindelse med annen graving vi har gjort på gården nå i høst, dukket det opp en del store steiner i jorda. Steiner vi godt kunne ha bruk for. 

Her i svingen la gravemaskinen (for vi har ikke flyttet dem for hånd nei ;O) en pen rekke med stabbesteiner slik at vi kan være trygge på at vi ikke sklir ned i bekken når snø og is gjør veien glatt. 

Og så ble det jo så fint syns jeg! Det er så gøy å bruke de elementene som hører til her oppe. Det er jo de samme type steinene de gamle murene her er laget av også. Det var jo det enkleste å bruke. Det som allerede var på plassen. Nå har jeg lyst å bare bygge meg nedover med flere stabbesteiner og gjøre veien trygg og fin. Vi har et helt lager med stein å ta av i alle fall, men tiden får vise. Vi har noen andre ting vi skal gjøre også. Og jepp, jeg har lovet å vise dere innsiden av huset snart. Og utsiden for den sakens skyld. Vi er nemlig i ferd med å kle den tredje veggen med fint treverk som skal få gråne med vær og vind i årene som kommer. De veggene vil bare bli finere og finere. Ja, like grå og naturlige som stabbesteinene her ute. Det vil jo rett og slett stå skikkelig i stil. Jeg gleder meg! Hihi. 

 # landlig # livslyst # interiør # levlandlig # landliglivsstil # nostalgi # tradisjon # gammelt # livsandvikjakobsen # kofter # denstorekoftejakten # kofteboken # kofteboken2 # tradisjon # livsstil # restaurering # tømmerbygning # trehus # blomster # sommereng #bygningsvern # vedkomfyrer #  kulturlandskap # fargekoder # landliggründertreff2016 # foredling # naturmaterialer #

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar